Information om e-faktura

E-faktura till privatpersoner

Med e-faktura direkt i din internetbank slipper du som privatperson registrera OCR-nummer, belopp och andra uppgifter - alla belopp är ifyllda i förväg och kan inte bli fel. Allt du behöver göra är att välja från vilket konto pengarna ska dras och godkänna betalningen.

Alla Internetbanker som stödjer e-faktura har samma grundfunktion, vilket innebär att du kan anmäla dig, ta emot, betala och titta på tidigare e-fakturor. Vill du inte få e-fakturor i fortsättningen kan du även avanmäla dig via din internetbank.

E-faktura är ett miljövänligt sätt att skicka fakturor vilket på ett enkelt och säkert sätt ger dig en bra överblick över dina fakturor.

Vill du få e-fakturor i fortsättningen anmäler du det via din internetbank.

Vanliga frågor

  • Vad är en elektronisk faktura (e-faktura)?

En elektronisk faktura är samma faktura som du annars skulle fått på papper via posten. I din internetbank kan du kontrollera fakturan och godkänna den för betalning. Din bank bevakar att betalning sker på förfallodagen under förutsättning att du har tillräckligt med pengar på ditt konto.

  • Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?

När du är inloggad på din internetbank letar du upp ”Anmälan e-faktura/elektronisk faktura” och följer instruktionerna. Är du osäker på hur du ska göra, kontakta din bank så får du hjälp.

Sök fram det företag du vill få e-faktura från och fyll i anmälningsformuläret med dina uppgifter.

Vill du få e-faktura från oss söker du efter: Rättviks Teknik, Fjärrvärme.

  • Kan jag betala någon annans faktura via min Internetbank (t ex make/maka, anhörig)?

Ja, på anmälningsformuläret fyller du i både dina uppgifter och uppgifterna på den person som du vill betala fakturan för.

  • Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet logga in i din internetbank och kontrollera om du har fått meddelande om att det finns elektroniska fakturor (e-fakturor) att betala.

  • Får jag pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura. Mycket miljövänligare alternativ att få fakturan säkert och i god tid innan betalning!

  • Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

Fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare pappersfakturor.

  • När får jag den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

  • När betalas en elektronisk faktura?

När du godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen under förutsättning att du har tillräckligt med pengar på ditt konto.

  • Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

  • Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?

Ja det går bra! Via din Internetbank kan du ansöka om autogiro.

  • Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din elektroniska faktura får du som vanligt en påminnelse från oss. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

  • Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla hos din nya bank att du vill ha e-fakturor. Det går inte att med automatik flytta över din tidigare anmälan till den nya banken.

  • Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?

Har du frågor om anmälan, avanmälan eller betalning, kontakta din Internetbank. Har du frågor om innehållet på fakturan kontakta vår kundtjänst, 020-200 210. Öppettider 08.00 – 12.00, 13.00 - 15.00 

Ytterligare information: Behöver du ytterligare information om elektronisk faktura, kontakta vår kundtjänst på telefon eller skriv till vår e-post: fjarrvarme@rattvik.se